Extra
26. 02. 2015
VLAST KONTROLIŠE MEDIJE
Državna kontrola medija se, kroz različite oblike, nije promenila u odnosu na 2011. godinu, ali se situacija u medijima do danas dramatično pogoršala, ukazuje Savet za borbu protiv korupcije i napominje da se najčešći neformalni pritisak na uređivačku politiku obavlja preko oglašivača.
Savet u najnovijem izveštaju navodi da u protekle 2,5 godine nije bila vidljiva spremnost stranaka da se odreknu uticaja na vlasničku strukturu i uređivačku politiku medija, bilo da je reč o formalnom ili neformalnom uticaju, konstatuje Savet u izveštaju na 160 strana, čije delove prenosi nedeljnik NIN.
Zaključak Saveta je da su u protekle tri godine političke stranke, u cilju disciplinovanja medija, urednika i novinara, nastavile da zloupotrebljavaju svoj uticaj i javne resurse.
Konkretni primeri potkrepljuju percepciju javnosti da je kontrolna uloga zamenjena tako da vlast kontroliše medije, umesto da oni kontrolišu vlast.
Izveštaj analizira uticaj vlasti na medije, i to putem raznovrsnih mehanizama, od otvorenog ili skrivenog učešća u vlasništvu, preko oglašavanja, do poreskih olakšica i drugih usluga, kojima se pojedini mediji "drže u šaci".
Kako se naglašava, pritisak na medije preko oglašivača ne čudi ako se zna da je tržište u toj oblasti u 2013. godini imalo vrednost od 155 miliona evra, a obim i kontinuitet saradnje oglašivača i konkretnog medija zavisi od kursa uređivačke politike.
Stepen zavisnosti medija od prodaje oglasnog prostora i budžetskih dotacija postao je još veći kod medija sa privatnim vlasništvom.
I urednici i novinari susreću se sa različitim oblicima cenzure ili autocenzure, jer im egzistencija zavisi od izvora priohoda medija u kojima rade, navodi se u izveštaju.
Opšta ocena je da nije popravljena ni transparentnost u vlasništvu medija, napominje Savet.
Zaključak Saveta je da na uređivačku politiku medija presudno utiče "gvozdeni trougao" medijskih kuća, političkih struktura i krupnog biznisa.
Prema podacima do kojih je Savet došao, od jula do oktobra 2014. godine ukupan poreski dug svih medija iznosio je više od 3,2 milijarde dinara ili 26 miliona evra. Prema nalazima Saveta, po visini duga se izdvajaju televizija Pink, listovi Politika i Novosti, kao i Radiotelevizija Srbije (RTS).
Savet upozorava i da je većina medija sa državnim kapitalom pod direktnom kontrolom stranaka i precizira da je finansiranje prvi oblik uticaja.
Nema komentara.